“De herinrichting van De Leet is bepalend voor de toekomst en de leefbaarheid van de binnenstad. Er verdwijnen maar liefst 70 parkeerplaatsen en stad Ieper verprutst een laatste unieke kans voor een ondergrondse parkeergarage in het stadshart. Ook het zogenaamde inspraaktraject voor de Ieperling is een slag in het water want de grote knopen zijn al doorgehakt”, zegt Emmily Talpe (Open Ieper).

“Het houdt totaal geen steek om te kiezen voor een ontwerp dat volledig gebaseerd is op de voordelen van een ondergrondse parking, en dan net die essentie uit het plan te schrappen”, vindt Talpe.  “Waar de wagens naartoe moeten die voorzien waren in die ondergrondse parking is voor ons een groot raadsel want het plan zet volop in op bovengronds open ruimte en groen. We vrezen voor een ernstige impact op de lokale handel, bewoners en bezoekers van het centrum.
Er sneuvelen al zeker 70 parkeerplaatsen in de binnenstad maar dit zal met grote waarschijnlijkheid nog verder oplopen als het stadsbestuur haar plan om de toeristenbussen om te leiden via het Minneplein en de Surmont De Volsberghestraat doorvoert.”

Centrumstad

Alle centrumsteden van Vlaanderen voorzien in minstens één ondergrondse parking in hun centrum. “Het Ieperse stadsbestuur heeft op papier ook de ambitie om een centrumstad te worden, maar die ambitie kunnen nu ze samen met de ondergrondse parking opbergen. Een centrum dat moeilijk bereikbaar is voor de bewoners, bezoekers en de klanten van de lokale middenstand is ten dode opgeschreven”, aldus Talpe.
Verschillende steden slaagden erin om de kostprijs van hun ondergrondse parking te drukken door samen te werken met een prive-partner, en ondergrondse garages te koop aan te bieden aan centrumbewoners. “Ieper heeft die oefening niet gedaan, nochtans verdient de stad elk jaar 800.000€ aan parkeergelden. De automobilist krijgt hiervoor dus bijzonder weinig terug”, gaat het liberale parlementslid verder.

100% parkeerdruk

Zeker tijdens het weekend zijn het aantal vrije parkeerplaatsen in de binnenstad schaars. Het stadsbestuur onderzocht vorig jaar zelf nog de parkeerdruk op De Leet. Door het schrappen van 70 parkeerplaatsen ontstaat er maar liefst 100% parkeerdruk in het weekend. Emmily Talpe: “Wanneer schepen van mobiliteit Dehaene stelt dat dit tijdens de week best wel meevalt, vergeet hij blijkbaar dat de meeste Ieperlingen dan aan het werk zijn.”

Inspraak stelt niet veel voor

Ook de inspraak voor de Ieperling in dit project heeft niet veel om het lijf. In oktober vorig jaar kregen de inwoners amper 11 dagen de tijd om hun mening te geven over de vier ontwerpen. Tot op vandaag blijven de resultaten daarvan een goed bewaard geheim. “Het voorziene participatiemoment in maart zal enkel nog over detailzaken kunnen gaan, terwijl de grootste bekommernis van de Ieperling net ligt bij een voldoende aantal parkeerplaatsen. Dit stadsbestuur wil onze stad in slaap wiegen, ik hoop dat de kiezer hen in 2018 wakker schudt”, besluit Talpe.