Ieper – Gemeenteraad 07/03/2016

Het stadsbestuur stelt strengere regels op om de volgens hen wildgroei en kakofonie van reclameborden en vlaggenmasten in Ieper tegen te gaan. Emmily Talpe: “Als winkelende of wandelende Ieperling heb ik me alvast nog nooit geërgerd aan een reclamebord of vlaggenmast, integendeel het duidt op ondernemerschap.”

Voortaan worden in het Ieperse stadscentrum enkel nog dubbelzijdige en rechtopstaande houten sandwichborden niet groter dan A1-formaat met donkerbruin gebeitste lijst toegelaten. Vlaggenmasten en andere vormen van reclame worden geweerd en het uitstallen van koopwaar mag enkel nog voor de branches bloemen, postkaarten, kranten en verse voeding.

Emmily Talpe: “De detaillistische regels over de materiaalsoort en zelfs de kleur fnuiken elke vorm van creativiteit. Zo creëren we een saaie eenheidsworst.  En wat met de bestaande investeringen van lokale handelaars in een voortaan niet langer toegelaten vorm van reclame?”

Bovendien worden de tarieven voor het gebruik van de openbare weg fors opgetrokken. In de straten waar de promotaks geldt, wordt het bedrag voor het plaatsen van een reclamebord verhoogd van 40euro tot 60euro, een stijging met 50%. Voor verkooppunten wordt de prijs opgetrokken tot 150 euro per m2, een verhoging met maar liefst 110 euro of bijna 300%.

Emmily Talpe: “Deze belastingenverhoging, om het beestje bij zijn naam te noemen,  lijkt ons alvast geen maatregel om onze stad aantrekkelijker te maken voor handelaars om zich te vestigen in ons winkelcentrum. Deze prijs is ook beduidend hoger in vergelijking met andere steden zoals Kortrijk en Brugge.”