Gemeenteraad Ieper – 4 december 2017

De Ieperse meerderheid is niet van plan in de nabije toekomst een stadsapp te ontwikkelen. Emmily Talpe, die het voorstel lanceerde op de gemeenteraad, begrijpt die keuze niet. “Ieper mist zo opnieuw de digitale trein. Met een stadsapp kan de communicatie van en naar de burger een stuk sneller verlopen. Er zijn bovendien ook tal van mogelijkheden om aan de app te koppelen, zoals een agenda met stadsactiviteiten of een klantenkaart voor handelaars.”

Al meer dan vijftig steden en gemeenten, waaronder Dikdsmuide, Veurne en Staden, lanceerden het afgelopen jaar hun eigen mobiele applicatie. “Met een stadsapp kunnen inwoners via een berichtentool rechtstreeks en snel vragen stellen aan de stadsdiensten, of meldingen doen van bijvoorbeeld zwerfvuil of een put in de weg. Dat is een win-win, want het helpt de stadsdiensten om de stad veilig en proper te houden”, legt Emmily Talpe uit. De diensten kunnen via de app ook zelf informatie naar inwoners verspreiden. Idealiter wordt voor de app samengewerkt met lokale handelaars en verenigingen. “Ieperlingen kunnen dan alle informatie over bijvoorbeeld openingsuren of promoties terugvinden via de app. Men kan er bovendien een agenda raadplegen met alle activiteiten van de stad, van handelaars, verenigingen, …”, vervolgt het parlementslid.

De app wordt door bepaalde firma’s gratis aangeboden. De kostprijs voor de stad gaat dus uitsluitend naar de promotie ervan. Emmily Talpe: “We weten dat Ieper al beschikt over de toeristische applicatie i-Ieper, maar op vlak van communicatie naar de Ieperlingen toe kunnen zeker nog stappen vooruit gezet worden. Daarom de vraag of er bereidheid is tot ontwikkeling en lancering van een stadsapp?” Schepen Deltour verwees voor communicatie naar de website en naar de recent gelanceerde nieuwsbrieven en wil nog even de kat uit de boom kijken wat betreft een echte stadsapp.

Emmily Talpe reageert ontgoocheld: “De website ieper.be kreeg na jaren aandringen een nieuw kleedje, maar we lopen opnieuw achter als we niet mee evolueren en een app ter beschikking stellen. Een stadsapp brengt niet alleen de stad dichter bij de bevolking, het is bovendien ook een manier zijn om de lokale handel in Ieper te stimuleren. Voor wie een smartphone heeft, werkt een app ook veel sneller, directer en gebruiksvriendelijker voor hands on informatie. Ieper mist hier opnieuw de digitale trein.”