De toeristische sector werd bijzonder hard getroffen door de coronacrisis. Langzaam maar zeker komt de sector uit het dal. Het toerisme uit Azië herstelt zich echter trager. Het aantal aankomsten bevindt zich maar op 22% van het aantal voor corona. Zo blijkt uit een vraag van Vlaams Parlementslid Emmily Talpe. Volgens Talpe is toerisme cruciaal voor onze Vlaamse economie en moet er intensief gepromoot worden op de juiste doelgroepen. Emmily Talpe: “De toeristische sector moet sterker uit deze crisis komen”

Tijdens de coronacrisis kwam het toerisme vanuit het buitenland quasi volledig tot stilstand. Onze historische steden en toeristische parels lagen er verlaten bij. Ondernemers en werknemers in de toeristische sector zagen bij gebrek aan klanten en bezoekers zwarte sneeuw. Dankzij de forse steunmaatregelen kon de sector de lockdowns grotendeels overleven en terug opstarten na het wegvallen van de sanitaire maatregelen.

Toch is het niet zo dat alle toeristen zijn teruggekeerd. Er is herstel, maar het gebeurt traag. Dat geldt onder meer voor de toeristen uit Aziatische landen. Uit een antwoord op een vraag van Vlaams Parlementslid Emmily Talpe wordt dat ook heel duidelijk. 

In de eerste 9 maanden van 2022 hebben de vier markten waarop Toerisme Vlaanderen werkt (China, Japan, India en Zuid-Korea) nog maar 22% van het aantal aankomsten in dezelfde periode in 2019 bereikt. In vergelijking met coronajaar 2021 is er duidelijk herstel; in heel 2021 bereikten de vier markten in totaal namelijk maar 7% van het aantal aankomsten in heel 2019, maar dit verloopt heel traag. Ter vergelijking: de Amerikaanse en Canadese markt zitten in de eerste 9 maanden van 2022 reeds op 63% van het aantal aankomsten in dezelfde periode in 2019. Ook andere Europese landen zien dat het toerisme uit Azië achterop hinkt. 

Volgens Talpe is toerisme cruciaal voor onze Vlaamse economie en moet Vlaanderen als toeristische bestemming intensief gepromoot worden bij de juiste doelgroepen. Ze vraagt bevoegd minister Demir dan ook om de markten goed te monitoren en, in samenwerking met ook lokale partners ter plaatse, dat doelpubliek maximaal te triggeren om Vlaanderen te komen ontdekken én ook de strategie op tijd bij te stellen als er geen resultaten komen.

Talpe: “We hebben tijdens de coronacrisis er alles aan gedaan om onze ondernemers en werknemers in de toeristische sector door de problemen te helpen. We zien nu gelukkig dat de sector uit het dal kruipt maar lang niet zo snel als verhoopt. Als we sterker dan ooit uit deze crisis willen komen, zullen we moeten nadenken over wat we kunnen en moeten veranderen. We wonen in een straffe regio met heel wat toeristische troeven. Onder meer onze gastronomie en het erfgoed van de Vlaamse meesters wekken de interesse in Aziatische landen. Het komt er nu op neer dit op juiste manier uit te spelen. ”