Blogbericht

Een rotonde is een cirkelvormige weg met een “eiland” in het midden. Het verkeer rijdt de rotonde op tegen wijzerzin in.

De rotonde (in het verkeer) is ongeveer een eeuw oud en vindt haar oorsprong in Parijs.

Op heden wordt ze alom geprezen omwille van haar niet te versmaden bijdrage tot de verkeersveiligheid.

 

De voordelen van de rotonde?

Er zijn er veel, denk maar aan:

– de belangrijke vermindering van het aantal ongevallen én het aantal slachtoffers (met 60 tot 70% zelfs);

– geen onnodig wachten aan lichten als er geen verkeer is;
– lager energieverbruik door lagere snelheden (op een goede rotonde zou het verkeer niet meer dan 35 km per uur rijden) en kleinere wachttijden;
– minder geluidshinder;

– algemene voorrang voor fietsers op de rotonde (mede verantwoord door de lagere snelheden maar – en dit terzijde –  een sensibiliseren terzake van de automobilist is geen slecht idee);

– geen risico dat verkeerslichten in de war raken;
– vermindering van het risico veroorzaakt door oranje/rood rijders;
– en, in ondergeschikte orde, kan er op de rotonde zelf een kunstwerk van een lokale kunstenaar worden geplaatst die de stad wat cachet geeft!

 

Ook in Ieper werden reeds verschillende rotondes aangelegd en met succes!

Samen met de VLD pleit ik voor een rotonde aan de kruising van de Dikkebusseweg en de Oudstrijderslaan.

Wie van de Dikkebusseweg komt, moet vaak lang aanschuiven en wel honderd maal links – rechts kijken om een geschikt moment te vinden om de weg veilig te dwarsen.